Peugeotforum Peugeotforum "Le Lion d'Or"
het forum voor liefhebbers van (klassieke) Peugeots

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

paar vragen van een ex-Peugeot rijder

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Peugeotforum "Le Lion d'Or" forum index -> Even voorstellen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jambon

BerichtGeplaatst: za jul 24, 2010 16:42    Onderwerp: paar vragen van een ex-Peugeot rijder Reageer met quote

Hallo allemaal, idd, ex-Peugeot rijder, ik heb al genoeg "oud blik" staan, maar, de oudste Pug die ik gehad heb is een "84 205, daarna een 1.6XS in Vert Sorrento.

En gesleuteld aan 504 Coupé, dus een beetje ervaring is er.

Laatste oto van de zaak was een 207XS 1.6HDI..

en daar vandaan komt mijn vraag, waar ik mogelijk voor op het "verkeerde" forum zit.. Confused

Behalve dat ik oudere auto's leuker vindt, hobby-matig wel te verstaan, vindt ik het vooral leuk om eea in technische zin te verbeteren, op waarderen zeg maar.. de laatste tijd denk ik in krachtiger motor, vooral modern als in HDI, en dus ook zuiniger, en ja, de vervuiling mag ook wat minder..

Ok, de vraag, wie weet van, of heeft zelf een Peugeot HDI ingebouwd in een achterwiel aandrijver. Én, ga je dan voor een 1.6, 110 pk en 230nm, eventueel te chippen of de oudere 2.0.

Het blok moet dus aan "een" versnellingbak komen middels een pasplaat, liefts van Volvo, want ja daar moet ie in... (sorry..) Shocked

Ik heb ongever 2.5 jr met die 207 gereden, weegt nagenoeg hetzelfde, en is erg goed bevallen, in mijn optiek een motor waar je zo een paar ton mee wegrijdt en voor mijn gevoel zit er meer vermogen verstopt... eea moet sowieso op een ander motormanagementsysteem gaan lopen en net als bij vrachtvervoer inmiddels wordt toegepast, ook op 25%/75% LPG/Diesel. Veel schonere verbranding, en tot 30% meer vermogen.. Maar goed, das de bedoeling, eerst eens een auto waar succesvol zo'n blok ingehangen is.. Mag ook buiten NL zijn hoor..

Bedankt alvast..!
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
GoodOldDiesel

BerichtGeplaatst: za jul 24, 2010 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Als jij echt serieus bent, weet ik iemand die je kan helpen. En neen niet ik

Waar zou je exact mee geholpen willen worden? Is dat met de schetsplaat, het creeeren van een samenstel; motor bak? Of alles.
Bedenk wel dat er een hoop tijd in zit en tijd is.....

Alles is passend te maken, weet je wel of dat de Bak / Motor bij elkaar passen?
Naar boven
Jambon

BerichtGeplaatst: za jul 24, 2010 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

het samenstel, ik heb in m'n huidige klassieker, Volvo 140, een originele motor met daarachter een latere bak. daarvoor zijn 2 halve koppelinghuizen aan elkaar gelast om zo eea te kunnen combineren, maar das allemaal achterwielaandrijving..

Om de boel te kunnen monteren heb ik de draagbalk van de versnellingbak aangepast, de aandrijfas moest op maat en eea functionert al een jaartje zonder morren

Zo zijn er ook legio auto's met latere motoren en bakken, dat moet dan in z'n geheel opgehangen worden, dus motorsteunen, baksteun, uitlaat etc.

Ik wil eerst ens zien of het haalbaar is (in principe is alles haalbaar..)

Met iemand die dit soort zaken "gewend" is kunnen brainstormen werpt al een heel licht op het verhaal.

Motor aansturen zal via een afgeleide van Megasquirt gebeuren. Dat wordt eerst in een tussenfase ingebouwd want de huidige motor met 60.000 km heeft nog heel wat km's in zich. Daar heb ik al wat hardware voor klaarliggen en dat gebeurd eerst. Tegen de tijd dat deze motor aan z'n eind dreigt te raken, of ik wil uiteindelijk eerder de boel ombouwen, dan is dit verhaal zeker de bedoeling..

Om die reden heb ik m'n vorige auto nog staan zodat ik de lege motorruimte kan gebruiken om eea passend te maken en als "kit" kan worden ingehangen..

Ik wil ter orientatie binnekort hier op de sloop gaan zien wat de afmetingen van een HDI zijn, of er "onmogelijkheden" aan het blok zitten die absoluut een streep door het verhaal trekken.

Overigens heb ik een soortgelijk project liggen voor een MGB. Motorblok van een Rover K-serie, 1.8 VVC, Lotus koppelinghuis, Sierra 5bak. Resultaat zal zijn minimaal 140PK, verbruik tussen 1 op 14 / 1 op 17 (bestaande gegevens..) Een dergelijk "vermogen" uit de originele motor betekent 1 op 7 en een hoop investeren..

Ik wil hiermee overigens niet vertellen "kijk eens wat een hoop centjes ik er in steek" , allemaal of zo veel mogelijk zelf doen, zoeken naar de spullen voor weinig is de andere kant van de hobby, anders gaat het niet lukken..
Naar boven
Martijn

BerichtGeplaatst: di jul 27, 2010 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Een 1.6 HDI chippen is een slecht idee. De reserves van dit blok zijn al vrij klein, uit de praktijk blijkt dat extra vermogen eruit peuren geheid mis gaat. Volvo is ook gestopt met het af-dealer aanbieden van chipjes voor dit blok. Neem dan een 2.0 HDi, die is beresterk. Je zal alleen een truuc moeten verzinnen om 'm zonder roetfilter aan de praat te krijgen. Dat wordt heel lastig, ook omdat de moderne HDI niet loopt zonder BSI.

Beste keus volgens mij is een oude 90 pk HDi zonder FAP. Wordt al lastig genoeg om die lopend te krijgen buiten de originele auto.
Jambon

BerichtGeplaatst: di jul 27, 2010 23:56    Onderwerp: Reageer met quote

ah, weer iets geleerd, geen probleem, er zit al redelijk wat puf in, en de wilde haren worden ook al grijs..

Het verbruik van de 1.6 spreekt me nog steeds erg aan dus blijft dat voorlopig het plan..

Geen idee wat BSI is, FAP is het roetfilter denk ik? Ik hoef me over milieu eisen geen zorgen te maken, de auto is van "72.

Verder wil ik uit gaan van een blok zonder eigen electronica, alleen de sensoren die er al in en aan hangen. Hij zal worden aangestuurd door een vol programmeerbare ECU, dus lopen zal ie..

maar vooralsnog is het handig te weten of ie aan een andere bak gekoppeld kan worden. Zijn er toevallig bestelachtige, achterwielaangedreven versies met dit blok?
Naar boven
Jambon

BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

BSI = Built in systems interface, en die doet wat?
Naar boven
Marinus

BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Jambon schreef:
BSI = Built in systems interface, en die doet wat?

Ik weet het antwoord niet maar wellicht heb je hier wat aan?
Peugeot BSI foutmelding
Peugeot 407 SW 2.0 HDiF XT Pack 2006 (lease)
Peugeot 207 5-deurs XS 1.6 Première 2006
Peugeot fietsen
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Jambon

BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

ook niet echt motiverend als je het zo leest... Alhoewel "mijn" 207 er nooit last van heeft gehad...
Naar boven
GoodOldDiesel

BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 23:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het enige waar je eigenlijk tegenaan zou kunnen lopen is de brandstofpomp. Hier zit de gewraakte afsluiter welk alleen opengaat met een oke van je managment (computer) Deze wil weer de juiste chip in de sleutel lezen.

Nu heb ik zelf ook een 2.0 HDI in project en gebruik de bestaande systemen en zal er niet zo'n last mee krijgen.

Ik weet wel dat er bij de DW8, de laatste 1900 diesels, min of meer opvolger van de oeroude XU, ook zoiets in de brandstofpomp zit en omdat er iemand van schade en schande wijs is geworden; weet ik ook hoe je die makelijk kan vervangen door een normale afsluiter....

Of dit dus ook bij een HDI pomp zou gaan werken, dat zouden we moeten bekijken dan....
Naar boven
Jambon

BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 09:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dus als ik het goed begrijp kun je een HDI niet op een andere pomp laten lopen?

Ik probeer me eea simpel voor te stellen. Als ik het vergelijk met wat ik op dit moment ga doen. Nog even niet de HDI maar, mijn huidige benzine motor, injectoren er op, moet je een beetje zien als throttlebodies met injektoren, alle benodigde sensoren op en rond de motor, programmaarbare ECU en hij loopt. Enige wat rest is een stukje fijn afstelling.

Dan denk ik aan de HDI. Heeft verschillende sensoren die naar ik verwacht dezelfde functies hebben. (inlaatluchttemp, BDP en toeren, lambda, watertemp, klopsensor...)

Hij moet brandstof krijgen, dus denk ik in eerste instantie een juiste pomp.. En die laatste zou dan via ECU geregeld moeten zijn..? Daar is dan een reden voor neem ik aan..
Naar boven
Jambon

BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 09:32    Onderwerp: Reageer met quote

om te beginnen ga ik morgenochtend naar "een" HDI 1.6 kijken en meten of eea gaat passen, dat is minstens zo belangrijk...
Naar boven
Jambon

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

vanmorgen een 1.6 "in m'n handen gehad" Formaat zal geen probleem zijn, alhoewel de plaatsing van het oliefilter en vooral thermostaat wat lastig zijn, dat zou in mijn geval allemaal aan de andere kant moeten zitten. Nu hangt er al een externe oliekoeler in de auto, en ik verwacht dat er voor de sportievelingen ook nog wel iets als een "remote oil filter" bestaat, anders moet dat gefabriceerd worden. Peugeot Sport.?

Motorsteunen zal enigzins een uitdaging zijn, vooral tov het blok zelf en de daar niet direct aanwezige montagegaten. Zitten wel wat steunen voor airco etc..

Uitlaat zit links, die mag gen ruzie maken met de stuurstang, maar er zijn er met een V8 dus dat moet kunnen met het juiste loodgieterswerk

Wat zeker lastig zal zijn is het carter, die moet andersom, dus ook de pomp aanpassen...

Maar eens gaan bellen met een revisiebedrijf, kijken hoe dat in elkaar steekt.. voorlopig nog maar even niet aanschaffen..
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Peugeotforum "Le Lion d'Or" forum index -> Even voorstellen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: